maandag 6 januari 2014

33+ Verdienmodellen

(dit is een fragment uit het hoofdstuk "De Prijs van Onafhankelijkheid")

Een onafhankelijke, vrije pers kan slechts bestaan op basis van een structurele omzet in een stabiel businessmodel. Het is dus zaak om als bestaande mediaorganisatie per direct (en als startup vanaf dag 1) niet alleen zuinig te leven, maar ook passende verdienmodellen uit te rollen. Denk daarbij na over een goede aansluiting bij het gekozen concept, maar besef dat zelfs met de beste voorbereiding niet alle modellen evenveel zullen opleveren. Schieten met hagel is in dit soort situaties geen schande. Er hoeven maar een paar kogels doel te treffen om de schietpartij als geheel lonend te laten zijn.


Er zijn genoeg voorbeelden voorhanden. Wie zijn fantasie even de vrije loop laat, komt met gemak tot enkele tientallen mogelijkheden, die afhankelijk van de specifieke aard van de journalistieke activiteit meer of minder haalbaar zijn. Een aanzet tot een opsomming (in het boek een uitgebreide uitwerking bij elk van de 33 voorbeelden):





Geen opmerkingen:

Een reactie posten